OP Academy
Forvaltningsretten i Fokus Nye Regler for Digitalisering, Borgerrettigheder og Myndighedsansvar

Forvaltningsretten i Fokus Nye Regler for Digitalisering, Borgerrettigheder og Myndighedsansvar

Forfatnings- og forvaltningsret28. okt. 2025

En bølge af nye regler og lovforslag præger forvaltningsretten. Artiklen dykker ned i den nationale digitale identitetstegnebog, styrkede borgerrettigheder inden for sundhed og ekspropriation, samt ændringer i miljøregulering og offentlige institutioners struktur.

Digitalisering, psykiatri, elnet og økonomisk styring rykker tættere på hverdagen for borgere og myndigheder. En ny digital identitetstegnebog, hurtigere adgang til behandling for unge med angst og depression, strammere rammer for elnetudbygning og et stærkere uafhængigt finanspolitisk tilsyn tegner konturerne af en mere effektiv forvaltning – med tydelige borgerrettigheder. En række aktuelle lovtiltag peger mod en forvaltning, der er mere datadrevet, mere ansvarlig og mere borgernær. På tværs af områder går en rød tråd igen: klare roller, ensartede processer, og krav om dokumenterbar kvalitet – fra digitale beviser og aldersverifikation til risikobaseret videnskabsetik, kommunale støjskøn og finanspolitisk “følg-eller-forklar”. | Tema | Hovedgreb | Praktisk effekt | |---|---|---| | Digital identitet | National tegnebog med beviser og register for modtagere | Lettere legitimation og aldersbevis samt standardiserede snitflader til myndigheder og virksomheder | | Unge og psykiatri | Ret til hurtig behandling for 18-24-årige | Regionerne får leveringspligt og styringsansvar med mulighed for private aftaler | | Elnet og ekspropriation | Ensretning af processer og styrkede lodsejerrettigheder | Hurtigere netudbygning med mulighed for fremrykket overtagelse og ensartet erstatning | | Videnskabsetik | Risikobaseret model og styrket tværfaglighed | Hurtigere sagsgang i lavrisiko og skærpet information til forsøgspersoner | | Idrætsstøj | Fra faste grænser til kommunalt skøn | Fleksible, lokale løsninger med proportionalitetsafvejning | | Lejelov | Sikker digital fremsendelse ved særlig bebyrdende meddelelser | Højere retssikkerhed ved digital opsigelse/rykker efter frivillig aftale | | IFI-rollen | Formandskabet formaliseres som uafhængig finanspolitisk institution | Systematisk vurdering af prognoser og overholdelse af finanskrav med “følg-eller-forklar” | | EVA | Opgaver samles og flyttes | Administrative besparelser og ny forankring hos VIVE/Akkrediteringsrådet |


National Digital Identitetstegnebog

Den nationale digitale identitetstegnebog etablerer en samlet offentlig infrastruktur for digitale beviser bestående af tegnebogsapplikation, bevisudstedelsesservice og modtagerpartregister. Digitaliseringsstyrelsen får ansvaret for drift, udvikling, tilsyn og dataforvaltning frem til leveringen i borgerens tegnebog; borgere har herefter enekontrol, mens modtagerparter bliver dataansvarlige for modtagne oplysninger. Offentlige myndigheder med autentiske kilder skal som udgangspunkt bruge styrelsens udstedelsesservice, og juridiske enheder, der modtager beviser via internettet, skal registreres – med en snæver undtagelse for ren aldersverifikation. Ansvarsregimet afgrænses til fejl ved bevisdannelse/udstedelse og identifikation/autentifikation, hvilket skaber klar fordeling af risici i økosystemet. Løsningen kobles til eIDAS2 og bygger på privacy by design, herunder selektiv deling af attributter og standarder på tværs af EU, hvilket forventes at lette legitimations- og aldersbehov både online og i den fysiske verden. (digst.dk)

Læs mere her: Lovguiden – Lovforslag om den nationale digitale identitetstegnebog


Ret til Hurtig Behandling ved Depression og Angst for Unge

For 18-24-årige indføres en specifik rettighed til vederlagsfri og hurtig behandling af let til moderat depression og angst, som regionerne bliver ansvarlige for at levere. Regionen skal tidligt give besked om, hvorvidt fristen kan overholdes, og hvis ikke, aktiveres vederlagsfri adgang til et privat behandlingssted med regional aftale. Modellen bryder med den hidtidige psykologordning og placerer styringen hos regionerne, der kan kombinere egne klinikker, gruppe- og digitale forløb samt private leverandører i en stepped care-tilgang. Reformen adresserer dokumenterede flaskehalse og ventetider i den gamle ordning, som analyser har påpeget, og knytter an til den bredere sundhedsreform med fokus på kapacitet og sammenhæng. (regioner.dk)

Læs mere her: Lovguiden – Lovforslag om ret til hurtig behandling ved depression og angst for unge


Arealerhvervelse og Ekspropriation til Elnet

Ekspropriationshjemlen samles i elforsyningsloven, så klima-, energi- og forsyningsministeren kan give tilladelse, og processerne ensrettes med veje og jernbaner. Lodsejere får ret til at anmode om fremrykket overtagelse, hvis projektet berører ejendommen særligt indgribende, og uenighed om erstatning ved frivillige aftaler løftes fra voldgift til ekspropriations- og taksationsmyndighederne for en ensartet, uafhængig prøvelse. Energinet kan ekspropriere til erstatningsnatur i transmissionsprojekter, mens naboer til anlæg på 50 kV eller derover får en klar adgang til at få naboretlige krav prøvet administrativt. Tiltagene udspringer af en bred politisk aftale om hurtigere elnetudbygning og skal sikre både tempo og rettigheder i lyset af et markant udbygningsbehov, som Energinets langsigtede plan beskriver. (kefm.dk)

Læs mere her: Lovguiden – Lovforslag om arealerhvervelse og ekspropriation til det kollektive elnet


Videnskabsetisk Behandling af Forskningsprojekter

Det videnskabsetiske komitésystem moderniseres med en risikobaseret godkendelsesmodel, der muliggør hurtigere behandling af lavrisikoprojekter i underudvalg, ved formand eller sekretariat. Komiteernes sammensætning udvides for at styrke tværfaglig ekspertise – herunder AI, datavidenskab og statistik – og komiteerne får en generel adgang til at stille vilkår om information til personer, hvis data/biologisk materiale anvendes efter dispensation fra samtykkekrav. Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at afgrænse lavrisikokriterier, mens Nationalt Center for Etik får en tydeligere rolle i udpegning og praksisstøtte. Samlet balancerer modellen accelereret sagsbehandling med skærpede krav til transparens og forsøgspersoners fravalgsmuligheder. (ft.dk)

Læs mere her: Lovguiden – Høring om modernisering af etiske regler for sundhedsforskning


Vejledning om Støj fra Idrætsanlæg

Miljøstyrelsen lægger op til at gå fra faste decibelgrænser til et lokalt kommunalt skøn efter miljøbeskyttelseslovens § 42, stk. 3. Kommunen skal vurdere, om støjen udgør en væsentlig ulempe ud fra anlæggets udformning, driftstider, afstanden til boliger, naboområdets karakter og idrættens støjprofil, med proportionalitet som ledestjerne. Vejledningen fokuserer på selve sportsudøvelsen (råb, fløjt, boldstøj) og ikke tekniske anlæg eller parkering, og den kan bruges i plan- og miljøvurderingssager. Den nye tilgang forventes ikke at øge støjbelastningen samlet, men giver kommuner fleksible værktøjer til rimelige, lokalspecifikke løsninger. (mst.dk)

Læs mere her: Lovguiden – Vejledning om kommunalt skøn for støj fra idrætsanlæg


Digital Kommunikation i Lejeloven

Særligt bebyrdende meddelelser som opsigelser og betalingspåkrav kan efter klar og frivillig aftale mellem parterne fremsendes digitalt via en sikker digital postleverandør, som lejeren udpeger. Aftalen må ikke stille lejeren ringere end udlejeren, almindelig e-mail er ikke tilstrækkelig, og borgere fritaget for Digital Post kan ikke omfattes. Den generelle adgang til at kræve overgang til fysisk post for almindelig korrespondance består. Tiltaget skaber en digital mulighed uden at slække på retssikkerheden i de mest indgribende situationer. (ft.dk)

Læs mere her: Lovguiden – Lovforslag om digital kommunikation af opsigelse og betalingspåkrav i lejeforhold


Det Økonomiske Råd og IFI-rollen

Formandskabet for De Økonomiske Råd formaliseres som Danmarks uafhængige finanspolitiske institution med opgaver, der spænder fra vurdering af makroprognoser til overvågning af overholdelse af numeriske finanspolitiske krav. Regeringens ansvar skærpes med et udvidet “følg-eller-forklar”, og formandskabets uafhængighed og kompetenceprofil præciseres i lyset af EU’s opdaterede regelsæt for budgetrammer. Ordningen forankrer i dansk ret kravene i det nye EU-direktiv og bygger videre på den eksisterende vismandsinstitution. (eur-lex.europa.eu)

Læs mere her: Lovguiden – Lovforslag om implementering af EU-direktiv om uafhængige finanspolitiske institutioner


Nedlæggelse af Danmarks Evalueringsinstitut

Regeringen samler analyse- og evalueringsopgaver for at reducere administration og undgå overlap; EVA nedlægges, en del af opgaverne styrkes hos VIVE, og særlige sagsfunktioner – f.eks. udtalelser om private uddannelser i udlændingesager – forankres i Akkrediteringsrådets sekretariat. Ministeransvar og konsekvensændringer gennemføres på de relevante faglove, og besparelserne fordeles fremadrettet. Tiltaget indgår i finanslovsarbejdet og suppleres af en bred portefølje af igangværende evalueringer hos VIVE. (uvm.dk)

Læs mere her: Lovguiden – Lovforslag om nedlæggelse af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)


Praktiske Implikationer

Fra “regler om processen” til “processer der virker” – myndigheder og aktører bør nu indrette drift og governance efter de nye, tydeligere ansvarsforhold.

  • Offentlige dataejere og modtagerparter
    • Forbered integration til bevisudstedelsesservicen og registrering i modtagerpartregisteret; indfør dataminimering og attributdeling i overensstemmelse med eIDAS2-standarder. (digst.dk)
  • Regioner og behandlingsleverandører
    • Etabler central visitation og kapacitetsstyring for unge med let til moderat angst/depression; indgå rammeaftaler med private og skalér digitale gruppeforløb. (regioner.dk)
  • Netvirksomheder og projektmyndigheder
    • Planlæg ekspropriationsforløb og dialogspor tidligt; dokumentér kriterier for fremrykket overtagelse og standardiser erstatningsfastsættelse med henvisning til taksationsmyndighedernes praksis. (kefm.dk)
  • Kommuner og planmyndigheder
    • Opdater interne praksisser for idrætsstøj til skønsmæssig vurdering og proportionalitet; træning i sagsoplysning, dokumentation og borgervendt dialog. (mst.dk)
  • Udlejere og lejere
    • Indarbejd sikker digital postleverandør i aftaler; undgå almindelig e-mail ved bebyrdende meddelelser; vær opmærksom på fritagelser for Digital Post. (ft.dk)
  • Forskningsinstitutioner og komitésekretariater
    • Implementér risikoklassifikation i IRB-workflows; planlæg vilkår for information ved dispensationer og styrk datavidenskabelig sagkundskab i komiteer. (ft.dk)
  • Økonomiforvaltninger
    • Forbered dokumentation af makroprognoser og budgetregler; indret processer til offentlig respons på IFI-vurderinger under “følg-eller-forklar”. (eur-lex.europa.eu)
  • Uddannelsesområdet
    • Afklar samarbejdsflader til VIVE og Akkrediteringsrådets sekretariat; sikr kontinuitet i igangværende evalueringer og dataoverdragelser. (uvm.dk)
AktørGør nuNæste skridt
Digitaliseringsstyrelsen og dataejereRoadmap for bevisudstedelser og bevis-typerTilsynsmodel og driftsaftaler med modtagerparter
RegionerKapacitets- og visitationsdesign for ungeforløbUdbud/rammeaftaler og datamonitorering
NetvirksomhederEkspro-strategi og lodsejerdialogTakseringsberedskab og naboretlige processer
KommunerSkabeloner for § 42-skønLokale kataloger over afværgeforanstaltninger
Udlejere/lejereAftalegrundlag for sikker digital postInformér beboere om aftalens vilkår
IRB/komiteerRisikoklassifikation og vilkårsmodellerRekruttering af AI/data-ekspertise
Økonomiforvaltning“Følg-eller-forklar”-beredskabEkstern evalueringstilrettelæggelse
UVM/VIVEOverdragelsesplanerKonsolidering af evalueringsportefølje

Blik Fremad

Den samlede pakke flytter tyngdepunktet fra formkrav til funktion. Myndigheder skal nu eksekvere: konfigurer sikre digitale kanaler, standardisér skøn og dokumentation, etabler robuste patient- og lodsejerforløb, og styrk kvaliteten i evidens- og finansstyring. Det er konkret håndværk – platforme, processer og kompetencer – der afgør, om borgerens rettigheder realiseres lige så smidigt, som lovgiverne har tilsigtet.

Anbefalede kurser