OP Academy
Strammere Drone-lovgivning: Nu kan ulovlig flyvning give fængselsstraf

Strammere Drone-lovgivning: Nu kan ulovlig flyvning give fængselsstraf

Strafferet1. okt. 2025

Et nyt forbud mod civile droneflyvninger er trådt i kraft med en strafferamme på op til to års fængsel. Læs om de nye regler og den seneste udvidelse af forbuddet.

Transportministeriet har indført et generelt forbud mod civile droneflyvninger i hele det danske territorium. Kerneelementerne er et fuldstændigt flyveforbud for civile droner, en strafferamme på bøde eller fængsel i op til to år, mulighed for selskabsansvar efter straffelovens kapitel 5 samt smalle undtagelser for stats-, politi- og beredskabsflyvninger.

Læs mere her: Lovguiden – BEK 1141 om nationalt forbud mod civil droneflyvning


Forbuddet i hovedtræk (BEK nr 1141)

Bekendtgørelsen bygger på luftfartslovens § 126 a og gør det forbudt at gennemføre civil droneflyvning i dansk luftrum over landterritoriet og det ydre territorialfarvand. Samtidig fastslås, at statsluftfart – herunder politiets og beredskabers droneoperationer samt kommunale og regionale beredskabs- og sundhedsrelaterede missioner – ikke er omfattet. Strafferammen for overtrædelser er bøde eller fængsel indtil to år, og juridiske personer kan pålægges ansvar efter straffelovens 5. kapitel.

Læs mere her: Lovguiden – BEK nr 1141 om droneforbud i dansk luftrum

Dispensation i særlige tilfælde – sådan fungerer det i praksis

Selv om forbuddet er bredt udformet, kan Transportministeren dispensere i “særlige tilfælde”. Trafikstyrelsen beskriver en hastespor-proces, hvor kun uopsættelige og samfundsvigtige operationer kan komme i betragtning, og hvor Rigspolitiet samt relevante sektormyndigheder (fx sundhed, miljø, energi) inddrages i vurderingen, før ministeren træffer afgørelse. (trafikstyrelsen.dk)


Seneste ændring: Forbuddet udvides til indre farvande (BEK nr 1149)

En ændringsbekendtgørelse indsætter ordene “indre og” foran “ydre territorialfarvand” i anvendelsesbestemmelsen. Dermed gælder det civile droneforbud nu ikke alene over land og det ydre bælte af territorialfarvandet, men også over de indre farvande – en præcis og væsentlig udvidelse af det geografiske anvendelsesområde.

Læs mere her: Lovguiden – BEK nr 1149 om udvidelse af droneforbud til indre farvande

Hvad omfatter “indre territorialfarvand” – og hvorfor er det vigtigt?

Indre territorialfarvand er farvande på landsiden af basislinjen og omfatter typisk fjorde, bugter og havne. I praksis betyder udvidelsen, at droneflyvninger over eksempelvis havneområder, fjorde og beskyttede bugter nu også er omfattet af forbuddet, medmindre operationen udføres som statsluftfart eller er dispensationstilladt. For operatører i maritime miljøer eliminerer det et tidligere “gråt område” tæt på kysten. (um.dk)


Før/efter: Sådan ændrer geografi og ansvar sig

ÆndringFør (BEK 1141)Efter (BEK 1149)Praktisk betydning
Geografisk dækningsområdeLand + ydre territorialfarvandLand + indre og ydre territorialfarvandForbuddet dækker nu også fjorde, bugter og havne
UndtagelserStats-, politi- og beredskab m.fl.UændretPrivate operatører er fortsat omfattet uden dispensation
StrafBøde eller fængsel op til 2 årUændretHøj strafskala fastholdes, også for juridiske personer

Strafferammen: “op til to år” – hvad styrer niveauet?

Strafferammen fungerer som loft for de groveste tilfælde. I praksis vil udmålingen bl.a. afhænge af risikoen for person- og materielskade, om flyvningen har berørt kritisk infrastruktur eller særligt beskyttede områder, om der foreligger grov uagtsomhed eller forsæt, samt om handlingen er led i systematiske eller kommercielle overtrædelser. Selskaber kan idømmes bøder efter straffelovens regler om juridiske personers ansvar, og eventuelle kontraktforhold ændrer ikke på det strafferetlige ansvar.

Læs mere her: Lovguiden – BEK 1141 om droneforbud og strafbestemmelser

Undtagelser – hvem må stadig flyve?

Undtagelserne omfatter statsluftfart: politiets operationer, beredskabsindsatser samt kommunale og regionale beredskabs- og sundhedsrelaterede droneoperationer. Private leverandører kan kun lovligt flyve, hvis deres operationer udføres som statsluftfart for en myndighed eller sker på baggrund af en udtrykkelig dispensation fra Transportministeren.

Læs mere her: Lovguiden – BEK 1141 om undtagelser fra droneforbuddet


Hvad betyder udvidelsen til indre farvande i hverdagen?

  • Havne- og offshore-nære opgaver: Survey-afbildninger i havne, broinspektioner fra vandsiden og maritime logistiktests er nu omfattet af forbuddet, medmindre de falder ind under statsluftfart eller har dispensation.
  • Kystnære rekreative flyvninger: Hobbyflyvninger fra mole, marina eller strandbreddens havneområde er ulovlige, uanset lav vægtklasse.
  • Planlægning: Operatører skal udvide deres no-fly-planer til også at inkludere fjorde og havnebassiner, ikke kun åbent hav tæt på kysten.

“Udvidelsen lukker et hul ved kysten: hvor nogle før troede, at flyvninger ‘fra søsiden’ var mindre regulerede, er disse nu udtrykkeligt omfattet af forbuddet.”

Praktisk: Sådan dokumenterer du lovlighed ved kritiske opgaver

  • Tjek først, om operationen er statsluftfart (myndighedsopgave) – ellers er udgangspunktet forbud.

Læs mere her: Lovguiden – BEK 1141 om dokumentation af lovlighed

  • Hvis ikke statsluftfart: Vurder, om opgaven kan kvalificere som “uopsættelig og samfundsvigtig”, og indsend motiveret dispensationsanmodning med sektormyndighedens faglige udtalelse. (trafikstyrelsen.dk)
  • Dokumentér flyvebehov, risikoscenarier og afværgeforanstaltninger; forbered beredskabsplaner til politiets anmodning.

Operatørernes næste skridt i havne og fjorde

Virksomheder, der planlægger maritime droneopgaver (inspektioner, miljømonitorering, havnelogistik), bør omplanlægge til alternative metoder eller søge dispensation med fuld dokumentation for uopsættelighed og samfundsværdi; samtidig bør eksisterende kontrakter opdateres med force majeure- og compliance-klausuler, og interne SOP’er udvides til at dække alle kystnære indre farvande samt koordinering med havnemyndigheder og politi.

Anbefalede kurser